verschillen soorten helikopters
Het bijzondere aan de helikopters van defensie en de politie
Ik kan niks over de politiehelikopters vinden want dat is geheim. De helikopterpolitie helpt bij vermiste mensen en helpt als ondersteuning bij een achtervolging ze kijken vanuit de lucht bij een grote operaties ze horen bij de dienst luchtvaartpolitie. De politie wordt vaak ingezet voor bijvoorbeeld bij het zoeken van een vermist persoon of om boven de steden alles in de gaten te houden en als ze iets vreemd zien gaan ze dat melden bij de politie op de grond.
Ik heb een helikopter van defensie gekozen en dat was de Chinook.
Boeing CH-47D Chinook transporthelikopter
De 11 zware Chinook CH-47D transporthelikopters kunnen grondtroepen snel verplaatsen. Ook vervoeren ze wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het laden en lossen gebeurt snel via de laaddeur aan de achterzijde. Grotere vrachten worden onder de romp vastgehaakt.
Specificaties
Lengte 15,88 meter
Hoogte 5,77 meter (draaiende achterste rotor), 4,99 meter (stilstaande achterste rotor)
Breedte 3,79 meter (zonder rotoren)
Rotordiameter draaiende rotor 30,18 x 18,29 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 tpm
Motoren 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A
Vermogen maximaal continue 3069 KW per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3704 KW per motor
Gewicht leeg 11.151 kg; maximaal 24.494 kg
Snelheid maximaal 315 km/uur
Fabrikant Boeing Defense & Space Group
Kleur egaal bronsgroen of grijs (na 2008)
Brandstof maximaal 3822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kg lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2800 liter.
Vlieghoogte 7.000 meter bij 2 motoren, maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling
Passagiers 33 volledig bepakte militairen. In operationele omstandigheden kunnen ook maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen.
Lading extern onder de heli kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kg. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kg dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kg)
Aankoop
Begin 1993 tekende Nederland met de Canadese regering een overeenkomst voor de overname van 7 Boeing CH 147 Chinooks, die niet meer werden gebruikt door de Canadese strijdkrachten. In december 1993 is het aantal van 13 Chinooks (7 gebruikte en 6 nieuwe) vastgesteld, waarbij de gebruikte Chinooks zouden worden gemoderniseerd naar dezelfde standaard als de nieuw aan te schaffen helikopters. De gemoderniseerde Chinooks zijn tussen augustus 1995 en februari 1996 door Boeing afgeleverd aan de Koninklijke Luchtmacht. De resterende 6 nieuwe Chinooks zijn in 1998 afgeleverd. Ze beschikken onder meer over een moderne 'glass cockpit' voorzien van digitale beeldschermen in plaats van conventionele klokjes en meters.
Driebladsrotors
De Chinooks zijn zeer herkenbaar door de 2 grote driebladsrotors die voor- en achteraan op de romp zijn geplaatst. De 2 motoren zijn achterop de romp bevestigd. Het niet-intrekbare landingsgestel bevindt zich onder de 4 hoeken van de romp. De romp eindigt aan de achterkant in een laadklep, waardoor in- en uitladen van personeel en materieel snel kan plaatsvinden.
Inzet
Nederlandse Chinooks zijn de afgelopen jaren overal ter wereld ingezet. Onder meer ter ondersteuning van de Kosovo Force (KFOR) en operatie 'Allied Harbour' in Albanië en UNMEE (Eritrea) in 2000 en 2001. In 2002 waren Chinooks actief voor de SFOR-vredesmacht in Bosnië. Hierna zijn de Chinook in 2003 en 2004 actief geweest ter ondersteuning van de operatie SFIR in Irak. Hierop volgde in 2005 en 2006 de operatie Operatie Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan. Ook in het kader van de operatie ISAF vlogen van mei 2007 tot oktober 2010 Chinooks in Afghanistan.
Brandbestrijding
De Chinook wordt samen met de Cougar ook wel ingezet voor brandbestrijding. Beide helikopters kunnen worden voorzien van zogeheten 'Fire-buckets'. Dit zijn flexibele watercontainers die onder de helikopter worden gehangen. Een Chinook is zo in staat om per keer bijna 10.000 liter water in een brandhaard te storten. Ook kan een watergordijn worden gelegd, zodat uitbreiding van de brand voorkomen wordt of objecten kunnen worden afgeschermd. Stationering De CH-47D's zijn bij de Koninklijke Luchtmacht ingedeeld bij het 298 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen. Samen met het 300 Squadron (Cougar) vormen ze met het 301 Squadron (Apache) een belangrijk deel van het Defensie Helikopter Commando. Eerder waren de Chinooks gestationeerd op Vliegbasis Soesterberg dat in november 2008 sloot.
Aanvulling Chinook vloot.
Momenteel loopt het proces om initieel 6 nieuwe CH-47F Chinooks aan te schaffen. Dit is deels om de 2 verloren gegane Chinooks te vervangen en deels om in de grote behoefte aan zware transporthelikopters tegemoet te komen. Na de verwerving van de nieuwe helikopters zullen de huidige Chinooks gemodificeerd worden naar de CH-47F standaard. Normaal weet iedereen aan het doen.
Verschil tussen een gewone helikopter en die van defensie?
Ik gebruik voor deze de Sikorsky UH-60 Black Hawk. De Black Hawk heeft alles hetzelfde als een gewone helikopter. Het heeft allemaal extra’s. ik wil jullie vertellen dat deze helikopter is gebruikt om bin laden te doden. Deze helikopter die was in 1991 $10,1 miljoen. Deze helikopter is uitgerust met stealth mode stealth mode is dat je hem niet kan zien op de radar en je hoort hem pas als hij vlak boven je is. De rol van de helikopter is een lichte artillerie. De bemanning is 2 vliegers, 1 mecanicien, 1 laadmeester/schutter. De lengte is 17,4 zonderrotorbladen en de hoogte is 4,4 meter. De gewicht is als er geen bemanning in 5700kg en het maximale gewicht is 9900kg. De krachtbron is een 2 x General Electric T700-GE-701C. En de propellers een 4 blads rotor en een staartrotor. De vermogen is 1630 kW. De topsnelheid is 295 km per uur en om op te stijgen minimaal 250 km per uur.
Verschil tussen gewone helikopters en die van politie?
Ze zeggen niks over de politie dus ook niks over de helikopters ik ben toevallig een keer bij de helikopter politie geweest dus ik weet er wel wat van. ik begin bij de normalen helikopter.
Eurocopter type EC135
Eurocopter type EC135 deze helikopter heeft een camera een gewone en een infrarood deze helikopter heeft ook een spot licht aan de onderkant ze hebben 5 zitplaatsen 1 piloot en 1 co piloot en 1 man die camera en andere spullen bestuurd en de rest zijn passagiers.
AgustaWestland AW 139
Deze helikopter heeft camera een gewone en een infrarood deze helikopter heeft ook een spot licht aan de onderkant de bemanning zijn 2 piloten 1 die de camera bestuurd de piloten besturen de spot. En 4 andere passagiers. Deze helikopter heeft ook nog een plek om een lier aan te doen om via een touw naar beneden te gaan.
Soorten helikopter.
de Flettner Fl 282 "Kolibri" is een duitse helikopter uit de 2de wereld oorlog. De helikopter werd gebruikt als verkenning’s voortuig. Het was als een persoon bedoeld maar het werden er 2. Het toestel was 6,65 m lang, 2,20 m hoog en 11,96 breed (de breedte is gelijk aan de diameter van de rotors). Het toestel was 760 kg zwaar en kon 240 kg extra gewicht meenemen. De maximumsnelheid lag rond 150 km/u en de maximale vliegafstand was 170 km, op een hoogte van 3300 meter.
de Sikorsky S-76 is een Amerikaanse privé helikopter. Bijzonder aan de Sikorsky S-76 is dat hij 2 bemanningsleden en hij kan maximaal 12 personen tillen hij is 16 m lang en de diameter van de rotor is 13,41. De hoogte is 4,14 meter. Het gewicht zonder mensen is 3.177kg. en als hij helemaal vol is is hij 5,306kg. De motoren zijn 2x Turboméca Arriel 2S1, meer dan 500 kW. De maximum snelheid is 287km per uur.